Več kot 60 mentoric in mentorjev iz vse Slovenije se je včeraj udeležilo on-line izobraževanja za izvedbo letošnjega ustvarjalnega natečaja Evropa v šoli 2023/2024: Dobro se z dobrim vrača. Tokrat se osredotočamo na medsebojno solidarnost in sožitje, ki bosta gradila prihodnjo Evropo miru in blaginje, počastili pa bomo tudi 20. obletnico velike širitve EU. Spodbuditi želimo ustvarjalno razmišljanje otrok in mladostnikov o vsakodnevnem kakovostnem sobivanju z ljudmi v svoji bližnji in širši okolici, torej kako lahko že s preprosto prijaznostjo, medsebojnim razumevanjem in drobnimi dobrimi deli prispevamo k složnosti in boljšemu vsakdanu.
Izobraževanje je potekalo v sklopu projekta “Z globalnimi izzivi do globalnih ciljev”, ki ga vodi Sloga – platforma nevladnih organizacij za razvoj, globalno učenje in humanitarno pomoč ter sofinancira Ministrstvo za zunanje zadeve. Uvodoma je zbrane pozdravila Breda Krašna, generalna sekretarka ZPMS, ki je izrazila zadovoljstvo, da natečaj Evropa v šoli pod okriljem ZPMS tokrat poteka že 18. leto. »Še posebej smo veseli, da je letošnja tema tesno povezana z delom naše organizacije. V idealnih razmerah organizacij, ki pomagajo ljudem v stiski, rešujejo okolje in naravo pred uničenjem, branijo človekove pravice in podobno…, ne bi niti potrebovali … a žal temu ni tako, temveč ravno nasprotno: potreb je vse več, na vseh področjih. Ker je potreb veliko, smo veseli, da je tudi dobrih ljudi veliko, ljudi, ki pomagajo na najrazličnejše načine. Želimo pa si, da bi drug drugemu znali tudi vsak dan bolj stati ob strani. Ker žal v današnjem svetu pomagati nekomu ni več samoumevno, moramo te vrednote še toliko bolj predstaviti otrokom in mladim ter biti tudi dober zgled! In to je namen letošnjega natečaja Dobro se z dobrim vrača,« je še dejala Krašna, ter se vsem mentoricam in mentorjem ter regijskim koordinatoricam in koordinatorjem zahvalila za ves njihov trud, ki ga vlagajo v delo z otroki pri tem natečaju, ter jim zaželela prijetno ustvarjanje.
Nataša Bušljeta, sekretarka na Uradu vlade RS za komuniciranje, je v pozdravnem nagovoru izpostavila, da ima tokrat natečaj še bolj slavnostno noto, saj bodo zmagovala dela natečaja razstavljena na priložnostni razstavi ob državni proslavi 20. obletnice pridružitve Slovenije EU, ki bo 9. maja 2024 v Novi Gorici. »Vrednote, ki jih mora spoštovati vsaka članice EU, so pomembno vodilo tudi v življenju posameznikov. Združena Evropa je nastala med drugim tudi zato, da ne bi nikoli več se ponovile strahote druge svetovne vojne. Vsi imamo priložnost in dolžnost sooblikovati prihodnost Evrope. In če želimo, da bo le-ta lepa za vse, moramo krepiti razumevanje vrednot solidarnosti in medsebojnega spoštovanja pri otrocih in mladih, da bodo tudi kot odrasli lahko prispevali k boljši družbi,« je še poudarila Bušljeta.
Sledila je še kratka predstavitev vsebine natečaja, nato pa so udeleženke in udeleženci prisluhnili predavanju z naslovom “PO – MOČ/humanitarnost in/ali solidarnost”, ki ga je izvedla Tanja Povšič, vodja podporno-izobraževalnega centra ZPMS – Modra postaja. Skupaj smo spoznavali pojme dobrodelnost, humanitarnost in solidarnost ter kaj dejansko za vsakega posameznika pomeni “nekomu pomagati”. Vodja natečaja Uroš Brezovšek je ob koncu predstavil še potek izvedbe natečaja ter prijazno povabil vrtce in šole k sodelovanju v natečaju – rok za oddajo prijavnic je še do 24. 11. 2023.
Povezava do Izobraževanja za mentorice in mentorje natečaja Evropa v šoli.
Podjetji sta v sklopu kampanje za nezgodno zavarovanje otrok in šolske mladine Zavarovalnice Sava Zvezi prijateljev mladine Slovenije (ZPMS) podarili donacijo, ki bo otrokom iz manj vzpodbudnih okolij lepšala novoletne praznike.
Otroci so naše največje bogastvo, zato so se Nezgodnega zavarovanja otrok in šolske mladine v Zavarovalnici Sava letos lotili malce drugače – tako, da najmlajšim skupaj s podjetjem Jolly otroštvo naredijo še bolj pisano. Skozi kampanjo so z Jolly izdelki nagradili 536 otrok in v sodelovanju z Zvezo prijateljev mladine osrečili tudi otroke v stiski, katerih otroštvo ni vedno pisano in veselo. Od vsakega sklenjenega zavarovanja v sklopu kampanje je del sredstev Zavarovalnica Sava namreč donirala v sklad Dedka Mraza, kamor je za prav tako vrednost v obliki svojih izdelkov doniral tudi Jolly.
V Zavarovalnici Sava je družbena odgovornost eden ključnih strateških stebrov delovanja
Direktorica Službe za marketing in odnose z javnostmi v Zavarovalnici Sava Špela Kregar pravi, da je »v Zavarovalnici Sava področje trajnostnega razvoja in družbene odgovornosti eden od ključnih strateških stebrov delovanja. Zavedamo se, da je vračanje v okolje naš privilegij, ki ga udejanjamo vedno, ko prepoznamo potrebe. Vlagamo v šport, razvoj talentov, kulturo, preventivo in še mnoge druge dejavnosti, a skrb za depriviligirane ima v naših srcih prav posebno mesto.«
Zbrana sredstva namenjena za izvedbo prireditev Obisk dedka Mraza ZPMS
»Praznični december je že skoraj pred vrati, zato bomo donacijo namenili socialno-humanitarnemu skladu Dedek Mraz,« sporoča Anja Vogrič iz ZPMS. »Sredstva bodo namenjena za izvedbo prireditev Obisk dedka Mraza, ki jih organizirajo naše članice, barvice Jolly pa bo dobri mož razdelil otrokom iz manj vzpodbudnih okolij. Barvice Jolly vedno razveselijo, če jih podari dedek Mraz pa je nasmeh na otroških obrazih še toliko večji. Na Zvezi prijateljev mladine Slovenije smo prepričani, da moramo v decembrskem času vsem otrokom zagotoviti pravljično doživljanje prazničnih novoletnih daril,« dodaja Breda Krašna, generalna sekretarka ZPMS.
Širšo javnost pa sta podjetji nagovarjali tudi z aktivacijo Vse barve odraščanja in tako spodbujali otroško kreativnost in domišljijo. V njej so s svojimi risbicami lahko sodelovali vsi otroci. Izmed najboljših 10 po številu glasov je strokovna žirija, v kateri so sodelovali znana ilustratorka Hana Stupica, predstavnik podjetja Jolly Nejc Slokan in predstavnica Zavarovalnice Sava Petra Rostohar, izbrala najboljše 3. Vsem kreativnim nagrajencem, še posebej petletnemu Davidu, ki se je podelitve tudi udeležil, iskreno čestitajo!
Podjetje Jolly barvic, ki ne izpolnjujejo standardov, ne zavrže
Direktor marketinga in komunikacij v podjetju Aero-Jolly Nejc Slokan pravi, da se »otroci z barvicami izražajo, raziskujejo svet okoli sebe in razvijajo svoje talente. Zato se zavedamo, kako pomembno je, da imajo vsi otroci enake možnosti za razvoj teh spretnosti, ne glede na okolje, iz katerega izhajajo.
Naša zaveza je, da barvic, ki ne izpolnjujejo naših visokih standardov, ne zavržemo, temveč jih podarimo otrokom iz socialno šibkejših okolij. S tem želimo širiti veselje do risanja in omogočiti vsem otrokom enak dostop do orodij, ki spodbujajo njihov ustvarjalni izraz.«
Hana Stupica, ki jo vsi poznamo po mnogih čudovitih ilustracijah, je dodala: »Barve so izjemno pomemben del otroškega spoznavanja sveta, risanje in barvanje pa otrokom prinašata številne koristne prednosti vse od motoričnih do razvoja boljših mentalnih sposobnosti. Težko se je bilo odločiti le med desetimi najboljšimi, saj je prispelo veliko kakovostnih del.« In kako stroga je bila? Kreativnost otroka je bila ključno merilo, pravi, in dodaja, da ji je bilo pomembno tudi, da ne gre za »šablonsko risbo« ali preslikavanje. Bila je pozorna na to, da starš ni pomagal, saj je, kot pravi, »otroška črta ekspresivna, odrasla pa bolj ravna«. In prav to unikatnost je bilo videti pri Davidovi risbi, neobremenjenost, kot ji pravi Hana. Kot otrok je tudi ona sodelovala v likovnem nagradnem natečaju, ki se ga spominja še danes: »Dobila sem glavno nagrado, ki sem jo podelila s sošolci, saj sem mislila, da jo bodo naslednji dan dobili tudi oni.«
Vse risbice otrok, ki so sodelovali v nagradnem natečaju Vse barve odraščanja, si lahko ogledate tukaj.
Z veseljem objavljamo ponovno odprtje razpisa za prijave znotraj programa Glasbenik sem. Ta priložnost je namenjena mladim glasbenikom, ki iščejo podporo pri uresničevanju svojih glasbenih ambicij. Rok za oddajo vlog je 24. november 2023, zato pohitite s pripravo in oddajo vaše vloge.
Ključni datumi:
Rok za oddajo vlog: 24. november 2023 (na ta dan najkasneje oddano s priporočeno pošto).
Pregled in odobritev: V decembru bo Komisija za socialna vprašanja in humanitarne projekte pregledala prispele vloge in sprejela sklep o odobrenih pomočeh za glasbena udejstvovanja. Pomembno je, da vaša vloga vsebuje vse navedene priloge.
Pomembna opomba: Vloge, ki ne bodo imele priloženega mnenja lokalnega/najbližjega društva prijateljev mladine, ne bodo obravnavane. Zagotovite, da pridobite ustrezno mnenje in ga priložite k vlogi.
Če ste pripravljeni, da uresničite svoje glasbene sanje, vas vabimo, da si prenesete vlogo.
Ne zamudite te priložnosti za podporo pri uresničevanju svoje glasbene kariere.
Za dodatne informacije ali vprašanja nas kontaktirajte na pika.jamsek@zpms.si
Vabljeni k sodelovanju in srečno pri pripravi vaše vloge!
TAM-TAM Inštitut razpisuje mednarodni natečaj za družbeno odgovoren mestni plakat z namenom opogumiti mladostnike, da spregovorijo o svojih stiskah.
Ljubljana, 17. oktober 2023 – Z današnjim dnem so odprte prijave na 16. Plaktivat – mednarodni natečaj, ki kreativce spodbuja k odzivu na pereče tematike, javnost pa k razmisleku o njih. V tokratni ediciji TAM-TAM Inštitut v sodelovanju z Zvezo prijateljev mladine Slovenija in TOM telefonom izpostavlja stiske mladostnikov. Te so v zadnjih letih vse resnejše in zaskrbljujoče, spremlja pa jih nema tišina, saj podatki razkrivajo, da kar 40 % mladih svojih težav ne zaupa nikomur. V ospredju kreativnega izziva je tako spodbujanje k pogovoru, ki je morda resda najtežji, a izjemno pomemben prvi korak pri reševanju stiske.
Odraščanje je občutljivo in ranljivo obdobje, v katerem so mladi postavljeni pred številne možnosti, izzive in vplive, zaradi katerih se pogosto počutijo ranljive, zmedene, žalostne, jezne, neredko tudi izgubljene. Vsak otrok in mladostnik zato potrebuje priložnost, da se o svoji stiski sproščeno pogovori.
Po podatkih Zveze prijateljev mladine Slovenija in iz analize TOM telefona (brezplačni in anonimni telefon za mladostnike in otroke) izhaja, da 40 % mladih svojega problema ne zaupa nikomur. Vseslovenska akcija “TOM potuje, otroke obiskuje” je na vzorcu več kot 10.000 anonimnih zapiskov razkrila, da zgolj 5 % učencev nima težav oziroma lahko svoje težave deli in rešuje s starši. Iz preostalih 95 % zapisov pa je moč razbrati, da svojih težav ne morejo zaupati staršem oziroma se z njimi ne upajo pogovoriti o tem, kar jih teži.
Na Zvezi prijateljev mladine Slovenija poudarjajo, da neizgovorjene težave lahko pripeljejo do postopnega poslabšanja zdravja in medosebnih odnosov: »Pogovor potrebujemo vsi, zlasti kadar se znajdemo v dvomu ali življenjski stiski. Pogovor lahko pomaga, da se počutimo lažje, se razbremenimo, umirimo in dobimo občutek, da v stiki nismo sami. Problem pogosto postane manjši, bolj obvladljiv, stvari, ki so se prej mogoče zdele nerešljive, postanejo rešljive.«
Mlade pri iskanju pomoči pogosto ovirajo občutki osamljenosti, sramu in strahu pred negativnimi reakcijami svoje socialne mreže, vrstnikov in okolice ter dvomi o učinkovitosti strokovnjakov s področja duševnega zdravja. »To, da je strah pred stigmatizacijo in izključitvijo iz družbe en glavnih razlogov za tišino mladih, je zelo zgovoren podatek,« pravi Tomaž Drozg, pobudnik projekta in direktor TAM-TAM Inštituta. »Poslanstvo Plaktivata je namreč, da aktivno soustvarja bolj odprto, solidarno in tolerantno družbo. Takšno družbo, ki bo sposobna prisluhniti tišini svojih otrok in v njej zaznati stiske. Naj tišino zamenja pogovor, to je naš namen ob razpisu novega natečaja.«
Natečaj je namenjen vsem grafičnim ustvarjalcem, tako samostojnim oblikovalcem kot agencijam, ki želijo soustvarjati skupni življenjski prostor. Brezplačna prijava del poteka na spletnem obrazcu do 17. novembra 2023. Zatem bosta uvrščena dela pregledali letošnji strokovni komisiji, ki bosta podelili nagrade v osrednji kategoriji Plaktivat ter dijaški in študentski kategoriji Sveža kri. Tudi tokrat bo zmagovalni plakat natečaja natisnjen in javno objavljen na 500 plakatnih mestih TAM-TAM, zmagovalni plakat študentske kategorije pa na 20 plakatnih mestih TAM-TAM.
PREGLEDNA RAZSTAVA PLAKTIVAT V NOVI PLAKATNI GALERIJI
Razpis 16. Plaktivata je pospremilo tudi odprtje nove TAM-TAMove Plakatne galerije BTC, ki se nahaja pred bivšim Kolosejem. Vse do 9. novembra bodo tam na ogled dela, ki so bila nagrajena na preteklih mednarodnih natečajih Plaktivat in podporne aktivnosti.
Spomnimo, februarja 2021 je v Ljubljani zaživela prva TAM-TAMova Plakatna galerija Figovec, z odprtjem nove galerije na prostem pa je plakatna ustvarjalnost v prestolnici dobila še dodaten prostor in zagon.
PLAKTIVAT #16
Idejna zasnova in izvedba: TAM-TAM INŠTITUT Sodelujoči: Zveza prijateljev mladine Slovenije / TOM telefon Medij: TAM-TAM mestni plakati Projekt: Plaktivat 16 – Stiske mladostnikov
Plaktivat je mednarodni družbeno odgovorni natečaj, aktivator družbene zavesti, ki vabi k ustvarjanju mestnih plakatov in spodbuja k pozitivnim premikom v družbi. Natečaj, ki je zaživel leta 2015, sedaj poteka enkrat letno in je namenjen oblikovalcem ter oblikovalskim skupinam z vsega sveta. Dijaki, študentke in študenti lahko na natečaju sodelujejo hkrati tudi v kategoriji Sveža kri. Prijavljena dela ocenjujeta strokovni komisiji, ki ju sestavljajo mednarodno priznani kreativci in oblikovalci.
Publikacija je nastala v okviru vseslovenske akcije “TOM potuje, otroke obiskuje” v izvedbi programa TOM telefon(r), ki deluje pri Zvezi prijateljev mladine Slovenije.
Zakaj akcija: povečanje duševnih stisk otrok in mladostnikov v času epidemije
Pomembna značilnost TOM telefona je spremljanje statistike in trendov med prejetimi kontakti. Spremembe hitro zaznamo. Na primer: pri vzpostavitvi ukrepov za preprečevanje širjenja virusa ob epidemiji Covid-19 smo takoj prvi teden zaznali močan vpliv na otroke in mladostnike. Običajne tematike, kot so vrstniki, ljubezen, spolnost, šola, so stopile v ozadje, v ospredje pa so prišle težje teme, kot so duševne stiske, samomorilnost, samopoškodovanje, anksioznost in odnosi v družini. Upadlo je število klicev, predvsem zafrkantskih, podaljšali pa so se svetovalni klici. Občutno se je povečalo število klepetov v spletni klepetalnici. Opazili smo, da se mladi zapirajo vase in s svojimi stiskami ostajajo sami. Želeli smo jim priti nasproti, jim sporočiti, da niso sami ter jih spomniti na pomen pogovora.
Na TOM telefonu smo zato sestavili šolsko uro v obliki delavnice in povabili osnovne šole, da se priključijo akciji, ki smo jo poimenovali »TOM potuje, otroke obiskuje«. Nahrbtnik TOM telefona je potoval po 12-tih slovenskih regijah in obiskal kar 193 osnovnih šol. Vsaka šola, ki se je vključila, je gostila nahrbtnik 7 dni in v razredih od 4. do 9. razreda izvedla delavnico o TOM telefonu in pomenu pogovora. Razredniki so na delavnici otroke povprašali tudi, o katerih vprašanjih ali temah se ne morejo ali ne upajo pogovoriti s starši ali drugimi odraslimi. Svoja vprašanja, strahove, težave so zapisali na listek ter ga anonimno oddali v škatlico. Vse anonimno podane zapise otrok smo zbrali, pregledali in analizirali na TOM telefonu. Na koncu delavnice je vsak razred v ‘spominsko knjigo’ tudi narisal ali zapisal razlago slogana TOM telefona “Odgovor je pogovor”. V sodelovanju z Nogometno zvezo Slovenije smo en razred v vsaki od 12 regij nagradili za najbolj izvirno razlago slogana.
Akcija ima štiri pomembne komponente:
približati pomen pogovora učencem, učiteljem in staršem;
približati TOM kot možen vir pomoči, kadar se mladi znajdejo v stiski, imajo vprašanje ali potrebujejo pogovor;
spodbuditi učence, da vsak v sebi ozavesti teme, o katerih si ne upa spregovoriti ali se pogovoriti s starši ali s kom odraslim;
povezovanje osnovnih šol med seboj preko potujočega TOM nahrbtnika.
Zakaj publikacija: 10.693 anonimnih zapisov – dragocen vpogled v svet otrok
Celotna akcija, še posebej pa delavnica, je bila zastavljena na interaktiven način. Pomembno se nam je zdelo, da šole prosimo, da otrokom omogočijo in zagotovijo, da svoja vprašanja zapišejo in oddajo popolnoma anonimno. Z zagotovitvijo anonimnosti smo želel zaobiti tisto, kar nas ponavadi najbolj ovira, da bi spregovorili. Čutimo lahko strah, da bomo zavrnjeni ali morda sram, da se nam to sploh dogaja. Torej, učenci so teme, o katerih si ne upajo spregovoriti ali se pogovori s starši ali s kom odraslim, zapisali na listek, ga prepognili in oddali v škatlico. Vse zabrane listke je šola poslala na TOM telefon. Ko smo začeli z zbiranje in prebiranjem teh zapisov, smo bili enostavno ganjeni. Zavedali smo se, da je pred nami zelo dragocen vpogled v svet otrok.
Vsebinska razdelitev zapisov na kategorije: vrstniki, družina, šola, psihične težave in drugo
V publikaciji predstavljamo rezultate analize prejetih zapisov učencev iz akcije TOM potuje. Prejeli smo 10.693 anonimnih zapisov. Vsak zapis smo razvrstili po kategorijah, glede na vsebino: vrstniki, družina, šola, ljubezen, telesni razvoj in spolnost, telesne težave, internet, psihične težave, nasilje, zasvojenost, zloraba, samomor, socialno-ekonomska stiska, ostalo. Dobljene zapise smo primerjali tudi z rezultati letne analize kontaktov TOM telefona. Primerjava pojavljanja vsebin TOM POTUJE in TOM TELEFONA je pokazala, da so si rezultati precej podobni.
Kategorije smo še dodatno razdelili v teme – na primer: kategorija Družina je razdeljena na teme: odnosi s starši, odnosi s sorojenci, odnosi med staršema, ločitev, nasilje v družini, odnosi v širši družini, smrt-bolezen v družini, alkoholizem v družini, druge zasvojenosti v družini, psihične težave staršev, beg od doma.
Bistvo publikacije so statistični podatki in zapisi učencev
Zavedati se moramo, da so bistvo te publikacije statistični podatki, saj je vzorec več kot 10.000 precej velik, zato lahko trdimo, da so rezultati relevantni. Poleg statističnih podatkov pa so bistvo te publikacije tudi primeri učencev – zapisi so takšni, kot smo jih prejeli od učencev, in nam omogočajo izjemen vpogled v svet otrok.
Izsledki analize podatkov
Izstopa ugotovitev, da je med vsemi prejetimi zapisi zgolj 5 % učencev zapisalo, da nimajo težav oziroma lahko svoje težave delijo in rešujejo s starši. Iz preostalih 95 % zapisov učencev pa je mogoče razbrati, da svojih težav ne morejo zaupati staršem oziroma si ne upajo z njimi pogovoriti o tem, kar jih teži.
Najbolj zastopane kategorije so: vrstniki, družina, šola, psihične težave, ljubezen, nasilje, spolnost. Vsak peti učenec je pisal o težavah z vrstniki, vsak peti o težavah v družini in vsak osmi o psihičnih težavah.
Med vsemi temi kategorijami je bilo zaznati očitno prevlado tem, povezanih z medsebojnimi odnosi. V zapisih so nam učenci pokazali, kako pomembni so za njih odnosi, tako s starši kot prijatelji in vrstniki.
VRSTNIKI – 21 %
Otroci in mladostniki se na TOM telefon največkrat obrnejo zaradi tem, povezanih z vrstniki. Da jim ravno odnosi z vrstniki povzročajo največ izzivov in skrbi, pa se je izkazalo tudi v akciji TOM potuje.
TOM POTUJE: Kar 83 % učencev je v kategoriji Vrstniki navajalo težave v odnosih. Pri fantih je prisotnega več nasilja, med dekleti pa je več obrekovanja. Pri obeh spolih je prisotnega veliko zafrkavanja, predvsem vezanega na telesni izgled. Pomembna jim je pripadnost in sprejemanje s strani svojih vrstnikov. Mnogi so za to prikrajšanji, kar močno vpliva na njihovo počutje in lastno vrednost. Odnose med prijatelji in sošolci pogosto zapletejo tudi ljubezenske težave.
DRUŽINA – 20 %
Teme, vezane na družino, so druge najpogostejše težave, zaradi katerih se otroci in mladostniki obračajo na TOM telefon, kot tudi težave, o katerih so pisali učenci v akciji TOM potuje.
TOM POTUJE: Več kot polovica zapisov v kategoriji Družina je bila vezana na težave v odnosu s starši. Otrokom je pomembno, da se doma čutijo sprejete, vredne in da imajo dober odnos s starši. Zanima jih, kako vzpostaviti boljši odnos s starši in kako se pogovarjati z njimi, saj kljub želji po pogovoru s starši večkrat ne najdejo besed oz. se bojijo z njimi spregovoriti o določenih temah. Učenci so pisali tudi o težavah, ki jih prinašajo neurejeni odnosi med staršema. Ni pa bilo zaznati toliko zapisov glede nasilja v družini, kot se s to problematiko obračajo na TOM telefon.
ŠOLA – 18 %
Vsebina, vezana na šolo, se tako pri otrocih in mladostnikih v akciji TOM potuje kot pri svetovanju na TOM telefonu največkrat navezuje na šolske ocene in učenje.
TOM POTUJE: Veliko učencev navaja, da se bojijo slabih ocen zaradi pričakovanj staršev. Strah jih je padca učnega uspeha in posledično nezmožnosti vpisa na želeno srednjo šolo. Nekaterim težave povzroča učenje, primanjkuje jim motivacije in volje. Drugi se soočajo s hudo tremo in strahom pred preizkusi znanja.
PSIHIČNE TEŽAVE – 13 %
Med epidemijo Covid-19 (v letih 2020 in 2021) so na TOM telefonu pri otrocih in mladostnikih v ospredje močno stopile stiske, povezane s težavami v duševnem zdravju (samopoškodovanje, samomorilne misli, depresija, anksioznost). Žal smo tudi v akciji TOM potuje prejeli veliko število zapisov učencev, v katerih izražajo globoko stisko zaradi psihičnih težav.
TOM POTUJE: V zapisih učenci navajajo osamljenost, obup, občutek nevidnosti. Hrepenijo po tem, da bi jim nekdo namenil pozornost, prisluhnil njihovim bolečinam in jih sprejel takšne kot so. Učenci so zelo velikokrat izpostavljali anksioznost in strah, vezan na različna področja. Beseda strah se je pojavila pri vsakem 16. zapisu učencev. Prav tako veliko učencev ve za stiske svojih prijateljev, a ne vedo, kako jim pomagati, to pa jih bremeni.
LJUBEZEN – 10 %
Najpogostejši tematiki znotraj kategorije ljubezen, zaradi katerih mladi poiščejo pomoč, sta po podatkih TOM telefona zaljubljenost in težave v ljubezenskem odnosu. Enako se je izkazalo tudi v akciji TOM potuje, pri čemer tu močno prevladovala tematika zaljubljenost.
TOM POTUJE: Učenci se srečujejo z dilemami, kako ravnati s privlačnostjo, ki jo čutijo. V intimne odnose vlagajo veliko časa in psihične energije. Soočajo se z vrsto težav v ljubezenskih odnosih. Zaljubljenost pa jim prinaša težave tudi v odnosu s prijatelji.
NASILJE – 6 %
Nasilje je na TOM telefonu ena od mnogih vsebin, ki jo pri stikih z otroki in mladostniki zaznajo svetovalci. Iz podatkov, dobljenih v akciji TOM potuje, izhaja, da so 4 % učencev že bili žrtev nasilja. Najpogosteje gre za nasilje v družini in medvrstniško nasilje.
TOM POTUJE: Med učenci prevladuje predvsem psihično nasilje, temu sledi fizično. Zaznati je bilo tudi prisotnost spolnega nasilja. Najpogosteje prisoten občutek, ki ga opisujejo ob tem, je občutek nemoči. Prav tako so učenci izražali stisko v primerih, ko so priča nasilju in ne vedo, kako reagirati in pomagati drugemu. Še posebej ranljivi so tisti otroci, ki so izpostavljeni nasilju v domačem okolju, ne glede na to, ali so sami žrtve ali priče nasilju. Nekateri učenci pa so pisali o tem, da ne vedo, kako pomagati sebi, da ne bi bili nasilni.
TELESNI RAZVOJ IN SPOLNOST – 4 %
»Želim več pogovora o ljubezni in odnosih, o simpatijah, o spolnosti, spolnih odnosih in spolnih udih,« je zapis enega od učencev v akciji TOM potuje. S podobnimi vprašanji se srečujemo tudi na TOM telefonu.
TOM POTUJE: Učenci se sprašujejo, ali se telesne spremembe dogajajo le njim, ali je to normalno, ob tem jim je neprijetno, so negotovi in zaskrbljeni. Doživljajo lahko tudi odpor do lastnega telesa. Večkrat se sprašujejo kdo so, kaj jim je všeč in kdo jim je všeč. Strah pred negativnimi odzivi in ne sprejemanjem s strani bližnjih in okolice pa je glavni razlog, da o tem ne govorijo in potlačijo ali skrivajo svoja čustva. Prav tako zapisi kažejo, da učence glede spolnosti zanimajo zelo praktične stvari. Dekleta pa so zaskrbljena predvsem zaradi menstruacije in ob tem še vedno čutijo sram in strah.
RAZLIČNI ZAPISI
Velikokrat težave otrok in mladostnikov, ki poiščejo pomoč na TOM telefonu, vključujejo več različnih vsebin in tematik. Kompleksnost stisk kažejo tudi zapisi učencev v akciji TOM potuje. Nekateri zapisi učencev so pokazali tudi, kako raznoliko otroci razmišljajo, dojemajo in čutijo sebe ter svet okoli sebe.
Glavno sporočilo otrok: Potrebujemo vas, ne puščajte nas samih s temami, ki so za nas pomembne.
In kaj si želijo otroci in mladostniki, da bi odrasli o njih vedeli? Kot kažejo zapisi, veliko otrok s svojo stisko še vedno ostaja samih. Želijo si, da bi se lahko s starši pogovarjali o vseh izzivih, s katerimi se srečujejo tekom odraščanja. Zavedati se moramo, da je v njihovem svetu to, s čimer se soočajo, glavni problem, zaradi katerega se lahko zelo obremenjujejo. Morda se nam odraslim včasih zdijo te skrbi majhne in nepomembne, vendar otrokom niso. Tisto, kar je otrokom v pomoč, je naš čas in naše zanimanje za njihovo doživljanje. Naše besede, da jih slišimo, vidimo, razumemo in da so takšni, kot so, povsem v redu. V veliko pomoč jim je izkušnja, da so občutki v njih obvladljivi, težave pa rešljive. Od nas je odvisno, ali bomo takšni odrasli, na katere se bo otrok obrnil ali ne. Naša odgovornost je, da jih podpremo in ustvarimo okolje, v katerem se bodo lahko izrazili in razvijali v samozavestne, empatične in odgovorne posameznike.
Lansko leto smo kot odziv na posledice epidemije in poslabšanja duševnega zdravja otrok in mladostnikov organizirali vseslovensko akcijo »TOM potuje, otroke obiskuje«. Nahrbtnik TOM telefona je potoval po 12-tih slovenskih regijah in obiskal kar 193 osnovnih šol. Vsaka šola, ki se je vključila, je gostovala nahrbtnik 7 dni in v razredih od 4. do 9. razreda izvedla delavnico o TOM telefonu in pomenu pogovora. Razredniki so na delavnici otroke povprašali tudi o katerih vprašanjih ali temah se ne morejo ali ne upajo pogovoriti s starši ali drugimi odraslimi.
Prejeli smo več kot 10.000 anonimnih zapisov otrok in mladostnikov, ki smo jih analizirali in vam danes z veseljem sporočamo, da smo izdali publikacijo, kjer so predstavljeni rezultati analize. Z analizo smo dobili dragocen vpogled v najpogostejše stiske učencev, ki so sodelovali v akciji, zapisanih je tudi veliko primerov. Zato vas vabimo, da si preberete, kaj nam otroci želijo sporočiti in katere so tiste teme s katerimi še vedno ostajajo sami.
Akcijo smo letos 17. maja ponovili in imamo trenutno prijavljenih 146 šol. Vse zainteresirane šole, ki bi se še vedno rade priključile na letošnje potovanje nahrbtnika, lahko pošljete prijavo na mail: tomtelefon@zpms.si. Napišete katera šola ste in da bi želeli sodelovati v akciji. Koordinator akcije vas bo nato seznanil z vsemi potrebnimi navodili.
»KULTURA JE IZRAZ NAJBOLJŠEGA V DRUŽBI« Kulturna ustvarjalnost v mojem kraju
Veseli smo, da vam lahko sporočimo, da se približuje dogodek, ki ga zagotovo ne želite zamuditi – seminar za mentorje zgodovinskih krožkov v šolskem letu 2023/24. Letos se bomo zbrali v čudovitem okolju Muzeja novejše in sodobne zgodovine Slovenije v sredo, 25. oktobra 2023.
Tema letošnjega seminarja je “KULTURA JE IZRAZ NAJBOLJŠEGA V DRUŽBI” – Kulturna ustvarjalnost v mojem kraju. Prepričani smo, da je kulturna dediščina ključna sestavina vsake družbe, saj izraža njeno najboljše in ji daje poseben pečat. Na seminarju bodo svoje znanje in izkušnje delili izjemni predavatelji: mag. Marjetka Balkovec Debevec, dr. Aleš Gabrič, dr. Tomaž Simetinger, dr. Branko Šuštar, mag. Silva Karim, Nataša Kokošinek, Slavko Pregl in Jože Prah. Poleg tega bomo izdali tudi zbornik znanstvenih in strokovnih prispevkov, ki ga boste prejeli na samem seminarju.
Da bi se lahko pridružili temu navdihujočemu dogodku, vas prosimo, da prijavnico za sodelovanje v programu Mladi raziskovalci zgodovine pošljete najkasneje do 13. 10. 2023 na naslov ZPMS, Dimičeva 9, Ljubljana, ali pa jo pošljete na e-pošto iris.furlan@zpms.si. Po prejemu prijave boste prejeli uradno vabilo s podrobnim programom predavanj in ostalimi informacijami, ki se nanašajo na izvedbo seminarja.
Veselimo se vaše udeležbe, saj bomo skupaj raziskovali in odkrivali bogato kulturno dediščino našega kraja. Priložnost, da se poglobite v to izjemno temo in delite svoje strasti z drugimi mentorji, je neprecenljiva.
Pridružite se nam in skupaj soustvarjajmo kulturno bogastvo naše družbe!
V letošnjem, 69. Tednu otroka, se bomo posvetili radovednosti. Radovednost zajema mnogo več kot tisto, kar se moramo naučiti. Radovednost nas vodi h globljemu odkrivanju sveta okoli nas, novemu znanju, izkušnjam in spoznanjem. Malčki in mlajši otroci je imajo na pretek; a že vstopom v najstniška leta začne upadati in tako z leti postajajo mladi vse manj radovedni, vse manj stvari pritegne njihovo pozornost in vzbudi zanimanje. Dandanes že otroci tožijo, da jim je dolgčas, iz dolgčasa pa se lahko razvije apatija. Zato moramo radovednost skrbno negovati in jo ohranjati skozi vsa življenjska obdobja. Tudi zato, da smo odrasli vzor našim otrokom.
V letošnji poslanici dr. Miha Kos, ambasador Tedna otroka 2023, o radovednosti pravi takole: “Brez radovednosti človeštvo ne bi preživelo. Radovednost rodi ustvarjalnost, ta pa naprej inovativnost in podjetništvo. Vendar to ne gre čisto samo od sebe. Potrebno je vlagati energijo, ki se ji reče: “USTVARJANJE VARNEGA OKOLJA ZA DELANJE NAPAK”! Lastne napake so najboljša šola. Na lastnih napakah se učimo. Na lastnih – ne na tujih. Zato je tako pomembno, da napake dopuščamo, jih nagrajujemo in nikakor ne kaznujemo. Dopuščanje napak pomeni spodbujanje radovednosti, ustvarjalnosti in učenja. Kaznovanje napak pomeni ubijanje radovednosti. Einstein je dejal: “Kdor še nikoli ni naredil napake, še nikoli ni ustvaril ničesar novega.”
O pomenu radovednosti so na današnjem posvetu, ki je potekal v Triglav Lab-u v Ljubljani, spregovorili dr. Miha Kos, Hiša eksperimentov, Renata Dacinger, ustvarjalka oddaje Ugriznimo znanost, Maksimilijan Ostrc, predstavnik otrok, aktiven v programu Otroški parlamenti, Tina Košir, radovednica, nekdanja voditeljica TV oddaje Knjiga mene briga, in Gregor Makuc, direktor Korporativnih zadev in član uprave Leka. Dogodek je povezovala predsednica ZPMS Darja Groznik, ki je ob tej priložnosti povedala: “Obdobje v otrokovem razvoju, ko otrok bombardira starše, vzgojitelje, učitelje, stare starše in druge s tisoč vprašanji zakaj to in ono, je lahko kdaj za odrasle tudi naporno, a hkrati čudovito. Otrok spoznava svet, se uči, je ustvarjalen in aktiven. Radovednost kot gonilo napredka in razvoja mora biti prisotno v vsakem obdobju življenja, še posebej pa v času odraščanja, ko si otrok šele utira pot v življenje in šele pridobiva dragocene izkušnje. Brez radovednosti v otroštvu je svet pust in dolgočasen, zato spodbujajmo in ohranjajmo radovednost. Naj vsak odgovor sproža pri otroku novo vprašanje. ”
Dr. Miha Kos je poudaril: »Če hočemo ohraniti radovednost, moramo ukiniti negativno konotacijo besede napaka. Pregovor pravi: “Na napakah se učimo.” Potem pa učenec naredi napako in je kaznovan. Napake je treba nagrajevati, saj so temelj za ohranjanje radovednosti. Šola in dom bi morala biti varno okolje za delanje napak!«
Renata Dacinger je dejala, da je »radovednost ena izmed najlepših lastnost otrok in odraslih. To je želja, da najdeš odgovore na vprašanja, kako deluje, zakaj je temu tako, tudi kako si. Da jo potešiš, se včasih zgodi kakšen padec, zlomljena roka, pokvarjena naprava… Ko pa najdeš odgovor, sledi velik nasmešek in čudovit občutek. Radovednost je gonilo napredka. Radovednost je tista, zaradi katere z veseljem opravljam svoje delo.«
Tudi Maksimilijan Ostrc vidi radovednost kot nekaj dobrega, »saj če si radoveden veliko izveš. Radoveden si če te veliko stvari zanima, kot na primer vesolje in kako so živeli ljudje v preteklosti. Radovednega me delajo zanimive stvari, o katerih si želim izvedeti več.«
Kot pravi Tina Košir, »radovednost v človeku prebuja marsikaj: zanimivi ljudje, njihovi pogledi in izkušnje; nenavadne pa tudi na videz povsem navadne reči, ki, če jih čuječe opazuješ, niso več tako navadne, kot se zdi; pa tudi notranja doživetja, brbotanje občutkov in misli. Ni naključje, da beseda “radovednost” vsebuje “vedno radost”: ko pogledamo svet z radovednimi očmi, se v nas radost prebudi«
Gregor Makuc je izpostavil, da je radovednost predpogoj inovativnosti in ključno gonilo intelektualne rasti in razvoja. »Radovednost nas spodbuja k iskanju znanja in razumevanju sveta okoli nas. Ko smo radovedni, smo motivirani za raziskovanje novih idej, postavljanje vprašanj in iskanje informacij. Poleg tega nam radovednost pomaga pri kritičnem in ustvarjalnem razmišljanju, saj se problemov in izzivov lotevamo z odprtim umom in pripravljenostjo za raziskovanje različnih perspektiv.
Tudi letos vabimo vrtce in osnovne šole v zanimivo dogodivščino – v iskanje odgovorov na radovedna vprašanja
Radovednost je ena največjih človeških vrlin. Nihče ne ve točno, kako izgleda. Ampak ko se pojavi, vse okoli nas postane izjemno zanimivo, saj ti kar naprej postavlja takšna in drugačna vprašanja, na katera moraš najti odgovore. Lahko te “začara” v mestu, gozdu, knjižnici, ob morju, v kuhinji, ko gledaš film ali bereš knjigo, pri malici, ko se vozimo z avtomobilom, v muzeju … pravzaprav vsepovsod. Če jo boste opazili, hitro opozorite tudi vaše prijatelje, da bo tudi njim odprla vrata v ta izjemni svet tisočerih vprašanj in odgovorov, v katerem ni nikoli dolgčas.
Vrtce in osnovne šole tako vabimo, da v letošnjem Tednu otroka poiščejo ZATO … na čim bolj zanimiv ZAKAJ in se potegujejo za lepe nagrade naših pokroviteljev: Baby Center za vrtce, Lidl Slovenija za 1. triado OŠ, Perutnina Ptuj – Nori na Poli za 2. triado OŠ in McDonald’s za 3. triado OŠ.
Kako? V skupini in razredu se bodo najprej pogovorili o radovednosti, o tem, kaj otroke zanima, zakaj jih to zanima, kaj želijo izvedeti …. Nato bodo skupaj izbrali čim bolj radovedno vprašanje, na katerega bi želeli poiskati odgovor. Potem pa se bodo skupaj podali na lov za odgovorom. Ampak tokrat ne bo pomagal “stric Google”, temveč se bodo otroci odpravili “na teren”, v knjižnico, v muzej, galerijo, v gozd, v gledališče, v jamo, v mesto, v arhiv, povabite gosta, ki vam lahko poda odgovor, obiščite organizacijo/tovarno/institucijo …
Vprašanje in način, kako so prišli do odgovora, nam bodo poslali preko spletnega obrazca do vključno 10. 10. 2023. Izmed vseh prejetih opisov bomo 16. 10. 2023 iz vsake starostne skupine izžrebali najbolj domiselnega. Pokrovitelji pa bodo nagradili ves razred/vrtčevsko skupino.
Na naši Facebook strani si lahko ogledate vse fotografije s Posveta Tedna otroka®.
Med 17. aprilom in 31. avgustom je bilo mogoče v vseh Eurospinovih trgovinah kupiti dve različici dobrodelne sestavljanke. Cena posamične sestavljanke je bila 1,99 EUR, od vsakega prodanega kosa pa je Eurospin namenil 1,00 EUR v dobrodelni namen. Poleg finančne donacije je Eurospin letos tudi obnovil zunanje košarkarsko igrišče na osnovni šoli Zadobrova v Ljubljani.
Podjetje Eurospin Eko, d. o. o., in Zveza prijateljev mladine Slovenije (ZPMS) sta letos že šestič združila moči v želji, da bi otrokom in njihovim staršem omogočila vsaj malce bolj brezskrbno otroštvo. V Sloveniji pomoč potrebuje več kot 13.000 otrok in vsakršna podpora, še posebej dandanes, je še kako dobrodošla.
Eurospin je v letošnjem letu sredstva za dobrodelni fond zbiral s prodajo dveh dobrodelnih sestavljank po ceni 1,99 EUR na kos. Od vsake prodane sestavljanke je Eurospin doniral 1,00 EUR. Z letošnjo akcijo so zbrali skupaj 10.000,00 EUR. Poleg zbiranja sredstev za nakup šolskih potrebščin otrokom iz socialno ogroženih družin so pri Eurospinu v sodelovanju z Osnovno šolo Zadobrovo in s projektom Vesela košarka Jaka Blažič tudi obnovili košarkarsko igrišče OŠ Zadobrova, na katerem je v četrtek, 14. 9. 2023, potekal sklepni dogodek letošnje kampanje. »Navdušeni smo nad prijazno gesto Eurospina in njihovim zanimanjem nad spodbujanjem gibanja otrok in mladostnikov, ki obiskujejo našo osnovno šolo. Prepričan sem, da bo prenovljeno košarkarsko igrišče motiviralo še več učencev, da se razgibajo in trenirajo svoje košarkarske sposobnosti,« je povedal g. Vlado Znoj, ravnatelj Osnovne šole Zadobrova.
Eurospin je ob podpori ZPMS-ja v zadnjih šestih letih zbral in doniral že več kot 60.000 EUR. Natalija Pagon, vodja marketinga v podjetju Eurospin Eko, d. o. o., pri tem dodaja: »Eurospin postaja vse prepoznavnejša in uglednejša blagovna znamka v Sloveniji. Zavedamo se svoje družbene odgovornosti in zato vsako leto sodelujemo z zaupanja vrednim partnerjem, Zvezo prijateljev mladine Slovenije. Zadovoljni smo s sodelovanjem in pomirjeni, ker gredo donirana sredstva vedno v prave roke. Ta ček ni le donacija, ampak zaveza k zaščiti najšibkejšim v naši družbi; za tem stojimo tudi v Eurospinu.«
Natalija Pagon in Vlado Znoj sta slavnostno odprla prenovljeno košarkarsko igrišče, zbrani otroci pa so nemudoma za tem lahko preizkusili svoje košarkarske spretnosti v športnih nagradnih igrah, ki sta jih vodila Rok Klemenčič (Vesela košarka Jaka Blažič) in reper Trkaj. Vrednost nagradnega sklada je bila 1.500 EUR, zmagovalci pa so osvojili Eurospinov vrednostni bon v višini 50,00 EUR, brezplačne košarkarske počitnice, sezonske vstopnice Cedevite Olimpije in majico športnega dresa s podpisi slovenskih košarkarskih reprezentantov. Zbrani gostje, otroci, starši in poslovni partnerji so pred tem z navdušenjem prisluhnili glasbenim ritmom ter poučnim besedilom pevca, pisca, družbenega aktivista in ambasadorja vseh mladih, Trkaja.
Podpora skupnosti je izjemnega pomena za uspešno izpeljan projekt. Prav tako ključnega pomena pa je izbira pravega partnerja. ZPMS že več kot pol desetletja tesno sodeluje z Eurospinom pri iskanju posameznikov ali družin, potrebnih pomoči, ki jih je, žal, vsako leto več.
»Nedavne poplave so pokazale, kako ranljivi smo kot ljudje in kako malo je potrebno, da se vsakodnevni mir, blagostanje in veselje nenadoma porušijo. Hkrati pa smo drug drugemu dokazali, kako neverjetno solidarni smo, če le stopimo skupaj. Zato vsako leto z nestrpnostjo ponovno pričakujemo povabilo Eurospina k sodelovanju v njihovi dobrodelni kampanji. Nanj se z veseljem odzovemo, saj smo navdušeni nad Eurospinovo zavezo, da pomaga drugim v stiski. Tudi letos bomo z zbranimi sredstvi napolnili prenekatere šolske torbe in staršem otrok omogočili vsaj malce bolj brezskrbno jesen. Iz srca hvala vsem pri Eurospinu,« je ob svojem nagovoru pojasnil Uroš Brezovšek, podpredsednik ZPMS.
MANJ DAM, VEČ IMAM!
V Eurospinu, v katerem bodo prihodnje leto praznovali 20. obletnico delovanja, nudijo široko množico kakovostnih izdelkov lastnih blagovnih znamk, za katere imajo skrbno izbrane dobavitelje. Zato lahko svojim kupcem vedno zagotavljajo ugodno razmerje med kakovostjo in ceno. Slovenci in Slovenke imamo glede hrane zelo različne okuse, želje in potrebe. A ne glede na to, kdo smo, kakšne interese imamo, koliko smo stari in od kod prihajamo, vsi v ponudbi trgovin iščemo isto: najboljše razmerje med kakovostjo in ceno. Prav to kakovost pa potrjujejo številna priznanja kakovosti, kot so: izbran produkt trgovskih znamk leta 2023 (osem nagrajenih izdelkov), odlični pekovski izdelek 2023 (12 nagrajenih izdelkov), odlična kakovost, Customer’s Friend in Best Buy Award.
ČASTITLJIVA OBLETNICA DELOVANJA ZPMS
Zveza prijateljev mladine Slovenije je nevladna, prostovoljna, človekoljubna in neprofitna organizacija. Že 70 let (ZPMS deluje od leta 1953) so vedno bolj nepogrešljiv sogovornik v sodobno organizirani civilni družbi. Njihovi temeljni cilji so: dvig kakovosti življenja otrok, mladostnikov in družin, zastopanje in uveljavljanje njihovih interesov in potreb ter zaščita njihovih pravic. Zato se odzivajo na aktualna družbena vprašanja in prispevajo k oblikovanju pozitivnih vrednot življenja, otrok, mladostnikov in družin. Njihovo delovanje temelji na razvijanju vrednot prostovoljnega dela in negovanju dobrih medčloveških odnosov.
Na spletni strani uporabljamo piškotke (cookies). Nekateri piškotki zagotovijo, da stran deluje normalno, drugi poskrbijo za vašo lažjo uporabo spletne strani, štetje števila obiskovalcev in delovanje vticnikov, ki omogocajo deljenje vsebin.
Ce boste nadaljevali, bomo sklepali, da ste z veseljem sprejeli vse piškotke.OkPravna obvestila