Včeraj, 7. oktobra, smo bili v prvi pasaži (Europlakat) Cankarjevega doma priča otvoritvi razstave idejnih rešitev (plakatov) za Teden otroka®. Enajst študentov 3. letnika ALUO, smer Oblikovanje vizualnih komunikacij – Ilustracija, je predstavilo svoje domiselne plakate. Dela so nastala pod vodstvom mentorjev doc. Damijana Stepančiča in doc. mag. Marije Nabernik v VI. sfemestru študijskega leta 2023/24. Dogodek sta s pozdravnimi nagovori otvorila Darja Groznik, predsednica ZPMS, in prof. Alen Ožbolt, dekan ALUO.
Zmagovalec natečaja, Matevž Bervar, je s svojo idejno rešitvijo navdušil občinstvo. Njegovo delo lahko opazujemo na številnih komunikacijskih kanalih in plakatnih mestih po vsej Sloveniji. Ob tem je bila predstavljena tudi letošnja poslanica Tedna otroka®, ki jo je napisala ambasadorka Nika Gradišek. Dogodek je bil uspešen in smo nad predstavitvijo zelo zadovoljni, saj so rešitve študentov dodale poseben pečat Tednu otroka®.
Zveza prijateljev mladine Slovenije (ZPMS) z velikim ponosom obeležuje 70. obletnico Tedna otroka®, ki bo potekal od 7. do 13. oktobra 2024. Letošnja tema “Otrok – nepopisan list” nas vabi k razmisleku o otroštvu in njegovih temeljnih vrednotah. Kako se otroštvo spreminja skozi čas in kaj ostaja enako?
Ob tem pomembnem jubileju smo teden pričeli sposvetom, ki se je odvil v Triglav Labu v Ljubljani.
Teden otroka®ni le tradicionalni dogodek, ampak priložnost za pogovor o otrocih kot nosilcih naše prihodnosti. Danes, v svetu hitrih sprememb in naraščajočih izzivov, kot so družbene neenakosti, podnebna kriza in tehnologija, ostajajo osnovne potrebe otrok nespremenjene – ljubezen, varnost, igra, druženje in priložnosti za razvoj. Otrok je kot nepopisan list, na katerega lahko skupaj pišemo lepe zgodbe ali pa tudi ne. Odgovornost je na vseh nas.
Kaj so o letošnji temi povedali gostje posveta? Skozi prizmo svojih izkušenj so gostje z nami delili različna razmišljanja:
Nika Gradišek, študentka in avtorica letošnje poslanice ob Tednu otroka®, je delila svoja razmišljanja o pomenu empatije in solidarnosti za prihodnje generacije: “Odraščati je vedno težko, odraščati v dobre ljudi še težje. V svetu, kjer družbene neenakosti, globalni konflikti in podnebna kriza ves čas trkajo na naša vrata, je apatija lahko nevarno mamljiva. Ko pišemo po listu naše prihodnosti, otrocih, je zato ključno, da jih opremljamo z veščinami za svet, v katerega vstopajo; z veščinami empatije, solidarnosti in grajenja skupnosti.”
Jakob Jurca Sinkovič, dijak in nekdanji mladi parlamentarec, je izpostavil izzive in priložnosti današnje mladine v dobi tehnologije: “V današnjem času imamo mladi večji dostop do tehnologije in posledično tudi informacij. Priročno je, da ni treba iti po vsak odgovor v knjižnico po knjigo, ampak samo vtipkamo besedo v brskalnik in v nekaj sekundah dobimo odgovor. Pred tridesetimi leti so mladi preživeli več kvalitetnega časa zunaj skupaj in niso bili v svoji sobi priklopljeni na alternativno resničnost, v kateri je vse po njihovih željah. Potem pa v resničnem svetu lahko pride do težav z dojemanjem sebe, okolice, doseganjem ciljev in sprejemanjem drugačnosti.”
Vlasta Kunaver, pediatrinja, je spregovorila o zdravju in možnostih za razvoj otrokovih potencialov skozi prizmo skrbi za lastno zdravje: “Otroštvo in mladost, kot nepopisan list, zame pomeni obilo možnosti, da na ta svoj list napišemo veliko lepega. Današnji čas in prostor, kjer smo, nam dajeta v primerjavi s preteklimi obdobji, veliko več možnosti za to. Kako popisan in kako barvit bo naš list, je odvisno največ kar od nas samih, tudi v rani mladosti. Tudi to, da poskrbimo za svoje telo in zdravje sodi k lepim barvam našega življenja.”
Marko Mandić, igralec, je skozi umetnost delil vpogled v otroštvo kot prostor igre in izražanja: »Radovednost je gonilo vsakega otroštva. In osnova za znanje in povezovanje. Prav zato moramo narediti vse, da je ne zatremo..«.
Barbara Novinec, ravnateljica vrtca Galjevica, je izpostavila pomen zgodnjega otroštva za oblikovanje otrokove prihodnosti: »Otroštvo je oz. bi moralo biti obdobje brezskrbnosti, raziskovanja in igre v katerem otrok razvija svojo identiteto. Kot nepopisan list predstavlja otrok neomejene možnosti, odprtost za nove izkušnje in sposobnost učenja skozi igro. Pri tem so ključni vedenjski vzorci in vrednote družine in okolja (npr. vrtca), ki otroku zagotavlja varnost, sprejetost, slišanost in spoštovanje. Otroštvo je čas učenja socialno-čustvenih veščin in oblikovanja prijateljstev; pomembno je, da se otroci naučijo empatije, tovarištva in sodelovanja. Otrok kot nepopisan list je odprt za različne načine izražanja, bodisi preko umetnosti, igre ali pogovora, kar krepi njegovo samozavest in identiteto., Kot nepopisan list so otroci pripravljeni na sprejemanje informacij in veščin; izkušnje iz vrtca močno oblikujejo njihove temelje za nadaljnje učenje ter pozitiven odnos do narave, zdravja, vrednot, kulture in jezika. Spodbujanje samostojnosti, krepi otrokovo samozavest in identiteto. Ključno pa je, da odrasli otrokom nudimo podporo in varno okolje, kjer se lahko svobodno razvijajo in raziskujejo svet okoli sebe. Na ta način lahko otroštvo postane bogata in dragocena izkušnja, ki oblikuje posameznika za vse življenje.«
Veseli smo, da vas lahko povabimo k skupnemu praznovanju Tedna otroka®, ki že 70 let povezuje vse nas – otroke, starše, šole, vrtce in širšo skupnost. Vabljeni, da se pridružite in sodelujete pri ustvarjanju priložnosti za vse otroke, da razvijejo svoje talente in pisano zapolnijo “nepopisan list” svojega otroštva.
Skupaj gradimo prihodnost za naše otroke – danes pišemo zgodovino za jutri!
V sklopu programa Podporno-izobraževalni center Modra postaja smo v četrtek, 3. 10., tik pred začetkom Tedna otroka, uradno začeli s projektom FINANCE ZA MALE ZNALCE, ki je namenjen finančnemu opismenjevanju učenk in učencev III. tirade.
V današnjem času hitrih sprememb na področju bančnih storitev in ob pojavu številnih finančnih produktov postaja finančna pismenost vse bolj ključna; predvsem pri mladih lahko sprejemanje ustreznih/pravih finančnih odločitev bistveno prispeva k doseganju finančnega blagostanja zanje in za njihove bližnje za vse življenje. Finančna pismenost omogoča finančno vključenost in aktivno participacijo v vsakdanjem življenju. Še bolj ključnega pomena je za otroke, ki prihajajo iz socialno šibkejših okolij, kjer v družini niso vešči ne ravnanja z denarjem ne bančnega poslovanja. Torej, se otrok tega doma ne more naučiti; po trenutnem učnem načrtu pa v šoli pridobijo le najbolj osnovna znanja s tega področja. Mladi opozarjajo, da v svet vstopajo s pomanjkljivim znanjem, vezanim na upravljanje s financami, ter da bi si finančno opismenjevanje zagotovo izbrali za predmet, če bi bil le-ta na voljo.
Zato bomo v sklopu projekta FINANCE ZA MALE ZNALCE za učenke in učence III. triade na različnih osnovnih šolah izvedli 90-minutne izobraževalne delavnice, na katerih bomo obravnavali naslednje tematike:
O denarju:
• naš odnos do denarja;
• kako ravnamo z denarjem (pridobivanje, načrtovanje, obvladovanje porabe,..);
Denar, naš vsakodnevni spremljevalec:
• bančni račun (opredelitev,..), b. uporaba “bančnih” kartic (vrste, razlikovanje);
• kredit in limit (ali ju uporabiti ali ne); d. varčevanje (različne možnosti) e. obresti, obrestovanje
• gotovinsko in negotovinsko poslovanje (razlikovanje, ..:);
• finančne prevare, se lahko zavarujemo pred njimi.
Cilj delavnic je otroke, ki bodo kmalu že lahko imeli lastna sredstva (npr. štipendije za dijake, delo preko napotnic), opolnomočiti za smotrno ravnanje z denarjem, jih seznaniti z vlogo bank in ponudbo bančnih storitev, da bodo sami znali poiskati informacije, ko jih bodo potrebovali, ter postaviti temelje sprejemanje finančnih odločitev v prihodnje.
Teden otroka® je program Zveze prijateljev mladine Slovenije že od leta 1954. Vsako leto se začne na prvi ponedeljek v oktobru in traja do nedelje istega tedna.
Besedna zveza “teden otroka” je zaščitena že od leta 2011 in se zapiše z veliko začetnico Teden otroka®. Uporaba besedne zveze “teden otroka” v promocijske namene ni dovoljena brez dogovora z nami. Vsako leto izberemo temo, na katero pripravimo poslanico. Poslanica je skupek stališč organizacije ZPMS do obravnavane tematike ter priporočil za boljše in učinkovitejše aktivnosti, povezane z otroki in mladostniki. Naša društva in zveze po vsej Sloveniji v tem tednu pripravijo še posebej pester program za otroke in družine: ustvarjalne delavnice, predstave, koncerti, izleti, sproščena druženja otrok in odraslih s petjem, plesom, slikanjem, s športnimi igrami …
TEDEN OTROKA®2024: OTROK, NEPOPISAN LIST
Ob letošnjem Tednu otroka, ki ga praznujemo že 70. leto zapored, in bo potekal od 7. do 13. oktobra, se osredotočamo na temo Otrok, nepopisan list. Ob tej priložnosti smo se vprašali: ali lahko najdemo kakšne vzporednice med otroštvom nekoč in danes? Na prvi pogled bi rekli, da težko; toliko se je spremenilo – tehnologija, način vzgoje, tempo življenja. Edino, kar ostaja enako, je samo bistvo “biti otrok”.
Vsak otrok se rodi kot nepopisan list, vendar je njegovo odraščanje neločljivo povezano s časom, v katerem živi, pa tudi z vzgojo, šolskim sistemom, družbo in okoljem, ki ga obkroža. Kljub temu pa osnovne potrebe otrok skozi desetletja ostajajo nespremenjene. Vsi otroci, ne glede na čas in prostor, potrebujejo ljubezen, občutek varnosti, topel in zdrav dom. Potrebujejo igro, znanje, druženje z vrstniki, spodbudo, oporo, pomoč ter priložnosti za razvoj svojih talentov in interesov.
Letošnja tema Tedna otrokanas tako opominja, kako pomembno je, da otrokom omogočimo pogoje za srečno in izpolnjujoče otroštvo.
AMBASADORKA TEDNA OTROKA 2024 je avtorica letošnje POSLANICE, NIKA GRADIŠEK Nika Gradišek (2001) je študentka sociologije in anglistike na Filozofski fakulteti v Ljubljani, pesnica, novinarka, turistična vodička, ljubiteljska debaterka, glasbenica in igralka. Njena poezija je bila do zdaj objavljena v Primusu, Poetikonu, Mentorju, Novem Zvonu, LUD Literaturi in še kje, ter prevedena in objavljena v angleščini, italijanščini, srbščini in v portugalščini. V letu 2022 je postala slovenska državna prvakinja v slam poeziji in se na evropskem tekmovanju v Rimu uvrstila med najboljšo deseterico, v lanskem letu pa je postala tudi zmagovalka Pesniške olimpijade. Je članica pesniških kolektivov Mlade rime in Slam zverine, njen pesniški prvenec pa bo objavljen pri založbi Črna skrinjica.POSLANICA, Nika Gradišek (2001), študentka sociologije in anglistike na Filozofski fakulteti v Ljubljani
Posvet ob Tednu otroka
70 let praznovanja tega pomembnega tedna je priložnost, da se ponovno ozremo na potrebe najmlajših ter razmislimo, kako lahko vsi skupaj prispevamo k temu, da se vsak otrok, kot nepopisan list, razvija v svojevrstno, ustvarjalno in zadovoljno osebo.
Posvet ob začetku Tedna otroka bo 7. 10. 2024 ob 10. uri, v prostoru Triglav Lab, Dunajska 20, Ljubljana. S strokovnjaki in drugimi zanimivimi gosti se bomo pogovarjali o pomenu otroštva in razmišljali, kako je bilo biti otrok nekoč in kako je biti otrok danes, v današnji družbi. Kako vidimo vrednote, jih znamo ceniti, itd. Posvet bo vodila Darja Groznik, predsednica ZPMS. Vabilo in več informacij o gostih.
Za vrtce in osnovne šole
V sodelovanju s pokrovitelji, ki bodo poskrbeli za nagrajence, tudi letos za vrtčevske otroke, osnovnošolce in učence šol s prilagojenim programom pripravljamo likovni in literarni natečaji na temo aktualne poslanice Tedna otroka.
Likovni natečaj – Likovni natečaj za vrtce – pokrovitelj Baby Center – Likovni natečaj za I. triado – pokrovitelj Lidl Slovenija – Likovni natečaj za II. triado – pokrovitelj Telemach – Likovni natečaj za šole s prilagojenim programom – pokrovitelj Paloma
Malčke, učence I. in II. triade ter šol s prilagojenim programom vabimo, da po prebrani poslanici na to tematiko ustvarijo skupinski likovni izdelek. Format naj bo risalni list ali večji. Vsak razred oziroma skupina lahko sodeluje z enim likovnim izdelkom. Vaše likovno delo pošljite ga na naslov: ZPMS, Dimičeva 9, 1000 Ljubljana, s pripisom “Za Teden otroka.” Rok za oddajo likovnih del je 16. oktober 2024.
Literarni natečaj McDonald’s za III. triado
Učence III. triade vabimo, da napišejo svojo poslanico. Pisanje je lahko individualno ali skupinsko. Vsak razred oziroma skupina lahko sodeluje enim literarnim delom. Vaše literarno delo pošljite po e-pošti na info@zpms.si, s pripisom v zadevi “Poslanica ob Tednu otroka”. Rok za oddajo literarnih del je 16. oktober 2024.
Razglasitev zmagovalnih del natečaja v vseh kategorijah bo 23. oktobra 2024.
Kako lahko podprete program
Kot pravna oseba lahko program podprete preko donatorske pogodbe, kot fizična oseba pa z nakazilom na spodnje podatke.
Zveza prijateljev mladine Slovenije, Dimičeva 9, 1000 Ljubljana TRR: SI56 6100 0000 3512 232 Sklic: SI00 784010 Namen: TEDEN OTROKA
Varstvo osebnih podatkov: Vaše osebne podatke bomo obdelali za namen evidentiranja donacije. Na naslov naveden na UPN nalogu vas bo ZPMS največ trikrat letno povabila k oddaji donacije na podlagi našega zakonitega interesa (6.1.f GDPR). V primeru, da ne želite prejemati takih povabil, nam to prosim sporočite na info@zpms.si. Več o varstvu osebnih podatkov si lahko preberete v naši Politiki zasebnosti na https://www.zpms.si/politika-zasebnosti/.
Ljubljana, 27. september 2024 – Pobudniki slovenskega dneva brez zavržene hrane (DBZH) so se pred prihajajočim mednarodnim dnevom ozaveščanja o izgubah hrane in odpadni hrani, ki ga na pobudo Generalne skupščine Združenih narodov obeležujemo 29. septembra, ponovno združili in poudarili pomen hranozavesti – ozaveščenega odnosa do hrane za manj odpadne hrane in zdrav življenjski slog – ter opozorili na izzive, povezane z odpadno hrano. V sodelovanju z Lidlom Slovenija je program Ekošola napovedal 11. sezono projekta Hrana ni za tjavendan, ki o problematiki odpadne hrane ozavešča otroke in mladostnike, Etri skupina z Mini tovarno pa je v sklopu Zavoda pod Strehco pripravila pokušino okusnih jedi, ustvarjenih iz hrane, ki bi sicer postala odpadna.
»V Lidlu Slovenija je aktivno nagovarjanje problematike odpadne hrane ena od osrednjih tematik naše trajnostne strategije z zavezo, da do leta 2030 v podjetju zmanjšamo odpadno hrano za 50 %. Zato s sistemskimi ukrepi, vključno z optimizacijo procesov naročanja blaga, odprodajo izdelkov z znižano ceno tik pred potekom roka trajanja in donacijami presežne hrane iz trgovin, skrbimo, da je hrane, ki bi postala odpadna, čim manj. Obenem prek različnih pobud in projektov prebivalce Slovenije spodbujamo k hranozavestnemu odnosu do hrane, v naše dobro in v dobro našega planeta,« je dejala Metka Šilar Šturm, vodja korporativnih zadev v Lidlu Slovenija.
Že 11. sezona izobraževalno-ozaveščevalnega projekta Hrana ni za tjavendan
Eden od dolgoletnih projektov, s katerimi Lidl Slovenija v javnosti spodbuja hranozavestno vedenje, je projekt Hrana ni za tjavendan (HNZT), ki ga skupaj z Ekošolo v šolskem letu 2024/25 izvajajo že 11. sezono zapored. Projekt je namenjen ozaveščanju mladih o problematiki odpadne hrane in vsako leto združi več tisoč otrok, mladostnikov in mentorjev iz slovenskih vzgojno-izobraževalnih ustanov, ki z raznolikimi aktivnosti tako na šoli kot doma pripomorejo k zmanjševanju količin odpadne hrane. Samo v lanskem letu so udeleženci količino odpadne hrane v povprečju zmanjšali za 32 %, najbolj uspešni tudi za več kot 90 %.
»Hrana ni za tjavendan je že od začetka eden bolj priljubljenih projektov v programu Ekošola. Ustanove – od vrtcev, osnovnih in srednjih šol ter tudi fakultet – po vsej Sloveniji ne samo prepoznavajo izzive, povezane z odpadno hrano, temveč jih aktivno naslavljajo in izvajajo vrsto dejavnosti, s katerimi prepoznavajo hranozavestne prakse, jih oblikujejo, obenem pa jih postopoma prenašajo tudi v domače okolje. Ponosni smo, da skupaj z Lidlom Slovenija že desetletje z roko v roki gradimo hranozavestno skupnost, ki spreminja svet na bolje,« je povedal Gregor Cerar, nacionalni koordinator programa Ekošola.
Zaradi pozitivnih odzivov – lani je v projektu HNZT sodelovalo rekordnih 16.464 otrok iz 293 vrtcev, osnovnih in srednjih šol – so se v programu Ekošola tudi letos odločili, da k projektu povabijo ustanove, ki sicer niso vključene v mrežo Ekošol, ter jim ob izvajanju aktivnosti ponudijo dodatno strokovno podporo in usmerjanje. Obenem so enega od treh nagradnih natečajev projekta poimenovali Hranozavest, s čimer bodo še dodatno okrepili ozaveščanje o preudarnem ravnanju s hrano.
S posebnim izzivom za šolarje se projektu HNZT letos pridružuje tudi Ministrstvo za okolje, podnebje in energijo
Novost 11. sezone HNZT je tudi sodelovanje z Ministrstvom za okolje, podnebje in energijo, ki v sklopu projekta LIFE IP CARE4CLIMATE (Samo 1 planet) pripravlja nagradni natečaj za učence 2. in 3. triade osnovnih šol. »V okviru projekta LIFE IP CARE4CLIMATE se osredotočamo tudi na ukrepe za zmanjševanje odpadne hrane in v sklopu tega bomo v letošnjem šolskem letu skupaj z Ekošolo izvedli šolsko tekmovanje. V njem bomo iskali predloge učencev, kako zmanjšati količine odpadne hrane v šoli ali doma, pa tudi pri starih starših, na kmetiji, pri teti in stricu – ne bomo se torej omejevali zgolj na dom. K sodelovanju bomo povabili vse osnovne šole,zmagovalce pa bomo razglasili na prireditvi ob slovenskem dnevu brez zavržene hrane, 24. aprila 2025, kjer bodo nagrajeni učenci svoje ideje tudi predstavili,« je povedala Darja Megličz Ministrstva za okolje, podnebje in energijo.
Hranozavestna Pokušina pod Strehco
Na svetovni ravni se zavrže približno tretjina vse hrane, ki se proizvede za ljudi. Zato je ob prihajajočem mednarodnem dnevu ozaveščanja o izgubah hrane in odpadni hrani Etri skupina z Mini tovarno v Ljubljani organizirala hranozavestno Pokušino pod Strehco in predstavila jedi, pripravljene iz ostankov hrane.
»Mini tovarna je inovativen koncept predelovalnega obrata, ki od začetka leta 2023 deluje ob podpori Lidla Slovenija ter razvija različne možnosti pouporabe presežne hrane tam, kjer ta po navadi nastaja. Denimo v trgovinah, pri kmetih in manjših pridelovalcih. Presežke hrane pobiramo tudi iz Lidlovih trgovin. Tako nastajajo Dobri obroki pri roki, ki jih ponujamo podjetjem, vključenim v program promocije zdravja na delovnem mestu, pa Dobre pogostitve, s pomočjo katerih financiramo Zavod pod Strehco. Slednji starejšim someščanom v stiski vsakodnevno zagotavlja topel obrok, pripravljen iz presežkov hrane, in prostor za druženje. Vsi naši zaposleni so osebe iz ranljivih skupin. Tako ob reševanju obsežnega ekološkega izziva – zmanjševanje odpadne hrane – ustvarjamo tudi velik družbeni učinek, hkrati pa povzdigujemo hranozavest na višjo raven,« je izpostavila Lenka Puh iz Etri skupine.
»Spoštuj hrano, spoštuj planet – zavrzi manj«
Na Ministrstvu za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano so 23. septembra v okviru Ekološkega dneva EU E’ko dobro premierno predstavili motivacijski video»Spoštuj hrano, spoštuj planet – zavrzi manj«, ki prikazuje zgodbo razširjene slovenske družine in brez moraliziranja ter na simpatičen način jasno prikaže, kako lahko preprosto zavržemo manj, ostanke pa z nekaj domišljije predelamo v čisto nove jedi. Na dogodku je dr. Renata Salecl med drugim izpostavila: »V družbi, kjer smo iz vseh strani zasuti z oglasi, posebnimi popusti in instant rešitvami za vsako našo težavo, se vedno hitreje ujamemo v spiralo iskanja navidezne sreče, ki nam jo lahko začasno dajejo tudi hrana ali vedno nove diete. Bolj ko se bomo zavedali svojih iracionalnih teženj in razlogov za prekomerno kopičenje in posledično pridelavo odpadne hrane, večkrat bomo lahko izbrali drugo pot in zavrgli manj.«
Številne aktivnosti ob 29. septembru
Tudi ostali partnerji slovenskega dneva brez zavržene hrane so ob mednarodnem dnevu ozaveščanja o izgubah hrane in odpadni hrani organizirali različne aktivnosti. Ekologi brez meja so napovedali projekt Krožnik 12.3, s katerim želijo nasloviti težavo odpadne hrane v restavracijah v Sloveniji, hkrati pa se z njim želijo dotakniti pomena rastlinske, lokalne in sezonske hrane ter spodbuditi trajnostne nabavne politike. Zveza prijateljev mladine Slovenije je med svoje članice podelila gradivo »Odpadna hrana in izguba hrane | Food Educators«, ki jim je lahko v pomoč in navdih pri pripravi delavnic za ozaveščanje otrok in mladostnikov o pomenu preprečevanja odpadne hrane ter spodbuda k pogovoru o tem, kaj vse predstavlja hranozavest. TAM-TAM pa je na osnovi kampanje Zbudi svojo hranozavest, ki jo je Lidl Slovenija skupaj s partnerji DBZH predstavil aprila letos, poskrbel za vizualno predstavitev hranozavesti v Pokušini pod Strehco; plakati bodo na odgovoren odnos do hrane v prihodnje ob različnih dogodkih opozarjali po vsej Sloveniji.
***
Partnerji projekta Slovenski dan brez zavržene hrane smo problematiko odpadne hrane postavili v ospredje na nacionalni ravni in bili lani uspešni s pobudo, da Vlada Republike Slovenije 24. april razglasi za slovenski dan brez zavržene hrane, ki ga odtlej praznujemo vsako leto. S tem je bilo ustvarjeno nacionalno gibanje za manj odpadne hrane, s katerim smo naredili korak bližje našemu skupnemu cilju: Slovenija brez odpadne hrane.
Z željo, da bi življenje brez odpadne hrane postalo nov življenjski slog vseh Slovencev, smo partnerji zanj skovali novo ime – hranozavest, ki pomeni ozaveščen odnos do hrane za manj odpadne hrane in uravnotežen življenjski slog*. Hkrati smo si zadali cilj, da nova beseda sčasoma postane del pogovornega jezika ter da se termin z leti vključi v SSKJ.
* Hranozavesten je tisti, ki s hrano ravna premišljeno, stremi k čim manj odpadne hrane, pri nakupu in pripravi hrane pa je pozoren na njen izvor, hranilne vrednosti in vpliv na okolje. Vsaka odločitev hranozavestnega posameznika v zvezi s hrano je preudarna, pri čemer so v ospredju misel na zdravje, trajnost in etičnost.
Med aprilom in septembrom je bila v vseh Eurospinovih trgovinah v Sloveniji na prodaj dobrodelna Zapestnica čustev. Cena zapestnice je bila 1 EUR, sredstva od prodaje pa so bila v celoti namenjena v dobrodelni namen, in sicer za nakup šolskih potrebščin otrokom iz socialno ogroženih družin. Dobrodelna kampanja je že sedmič zapored potekala v sodelovanju z Zvezo prijateljev mladine Slovenije.
V Sloveniji vsako leto več otrok potrebuje pomoč. Podjetje Eurospin Eko, d. o. o., se zaveda svoje družbene odgovornosti in zato vsako leto pripravi kreativno kampanjo, ki ima dvojni učinek: zbiranje sredstev za donacijo in opozarjanje na aktualne družbene problematike.
Eurospinova Zapestnica čustev je več kot le prikupen otroški modni dodatek. Je čudovit pripomoček za čustveno vzgojo otrok, s katerim lahko otrokom pomagamo prepoznati čustva in jih skozi pogovor naučimo primernih odzivov nanje. Z zapestnico lahko otrok na preprost način pokaže, kako se počuti. Obrne jo na stran s prijetnimi ali z neprijetnimi čustvi ter omogoči, da ga prijatelji, starši, sošolci in učitelji bolje razumejo. »Zapestnica čustev je dober pripomoček otroku in staršu za prepoznavanje, kako se otrok ali starši počutijo, za sprejemanje in normaliziranje vseh čustvenih stanj, za prepoznavanje, kdaj oseba potrebuje čas in prostor, da se pomiri, hkrati pa zapestnica predstavlja odličen pripomoček za pogovor in učenje ustreznih načinov odzivanja, ko doživljamo prijetna ali neprijetna čustva,« je povedala Špela Reš, psihologinja, TA-psihoterapevtka, ki je poskrbela za strokovno vsebino projekta.
S projektom je Eurospin zbral 15.000 € sredstev, ki jih je doniral Zvezi prijateljev mladine Slovenije.
»Eurospin ima posluh za vse dobrodelne projekte in kampanje. Kamor koli nas povabijo k sodelovanju, se vedno z veseljem odzovemo. Poleg tega vsako leto pripravimo svojo lastno dobrodelno kampanjo, vedno v sodelovanju z Zvezo prijateljev mladine Slovenije, s katero sodelujemo že sedmo leto zapored. Letos smo za otroke oblikovali Zapestnico čustev, s katero lahko otrok na zelo preprost način pokaže tudi svoje počutje. V akciji sodeluje tudi vrtec Galjevica, v katerem jo vsi vzgojitelji uporabljajo kot učni pripomoček,« je povedala NatalijaPagon, vodja marketinga pri Eurospinu, in dodala, da je bil odziv neverjeten. »Mislim, da še nismo imeli take kampanje, saj smo v samo desetih dneh prodali celotno prvo količino, tako da smo morali zapestnice čustev še enkrat naročiti.«
Na sklepnem dogodku kampanje, ki je 25. septembra potekal v Vrtcu Galjevica v Ljubljani, se je zbralo več kot 50 ljudi. Med njimi je bilo največ staršev otrok vrtca, kajti del dogodka je bila tudi brezplačna strokovna delavnica z naslovom Pomen prepoznavanja čustev in uravnavanje vedenjskih odzivov. Delavnico je vodila Špela Reš. Poleg delavnice in slavnostne primopredaje čeka za donacijo so pri Eurospinu poskrbeli tudi za pester spremljevalni program z glasbenima predahoma in okusno pogostitvijo za vse zbrane. »Projekt se nam je zdel zelo zanimiv, saj v našem vrtcu veliko pozornost namenjamo prepoznavanju, izražanju in obvladovanju čustev, zato smo zadovoljni, da se je eksperiment zapestnice v praksi izkazal za uspešnega,« je dodala Barbara Novinec, ravnateljica Vrtca Galjevica.
V Zvezi prijateljev mladine Slovenije so izjemno ponosni na vsa svoja dolgoletna partnerstva. S pomočjo podjetij in organizacij so pomagali že številnim pomoči potrebnim v Sloveniji. Samo v letu 2023 so 10.245 otrok odpeljali na letovanje, 590 družinam, ki so bile prizadete med poplavami, so priskočili na pomoč, zbrali pa so tudi 45.000 šolskih potrebščin. »Vsako leto znova nas navdušita inovativnost in motivacija zaposlenih v Eurospinu. Ponosni smo, da so naš partner, in z veseljem se odzovemo njihovemu vsakoletnemu povabilu. Zapestnica čustev je bila imenitna ideja,« je poudarila Breda Krašna, generalna sekretarka ZPMS. DarjaGroznik, predsednica ZPMS, pa je ob tem dodala: »Slovenci smo po srcu in duši dobrodelni, radi pomagamo drug drugemu. Toda poleg tega še vedno potrebujemo pomoč podjetij, kot je Eurospin. Njihove ideje so vsako leto boljše, pri tem pa odpirajo teme, kot je čustvovanje otrok, o katerih moramo govoriti.«
v okviru projekta Slovenski dan brez zavržene hrane smo se kot partnerji povezali z različnimi organizacijami in ministrstvi, da obeležimo 29. september – mednarodni dan ozaveščanja o izgubah hrane in odpadni hrani. Letos bo to že 5. leto zapored, ko bomo s skupnimi prizadevanji osveščali javnost o pomenu preprečevanja odpadne hrane.
Prijazno vas vabimo, da to gradivo uporabite pri svojih jesenskih delavnicah. Prav tako vas želimo opomniti na obeležitev 29. septembra in vas spodbuditi, da se pridružite naši iniciativi z uporabo pripravljene kreative ter s promocijo hashtaga #hranozavest.
Verjamemo, da lahko skupaj naredimo velik korak pri ozaveščanju o pomenu zmanjšanja količine zavržene hrane in s tem prispevamo k bolj trajnostnemu ravnanju s hrano v Sloveniji.
Hvala, Gospodarski zbornici Slovenije, podjetju Lidl Slovenija in vsem vam, ki podpirate to pomembno pobudo.
Mladost in kreativnost sta dve zagotovo neločljivi zadevi, ki se medsebojno dopolnjujeta in skupaj rasteta. Toda brez spodbudnega in zdravega okolja otroci in mladi ne morejo razviti svojega polnega potenciala, en izmed ključnih členov za doseganje takšnega okolja pa je zagotovo skrb za duševno zdravje.
Omenjena tema je bila dolgo časa nekakšen tabu v družbenem prostoru, čeprav v zadnjih letih počasi in zanesljivo vstopa v naš vsakdan kot vitalen in nikakor zanemarljiv del življenja, še posebej med otroki in mladimi. Da bi javnost ozavestila o pomenu skrbi za duševno zdravje ter dodatno prebudila iskrico kreativnosti med mladimi, je Cedevita v sodelovanju s strokovnjaki in umetniki začela z družbeno odgovorno kampanjo Bodi TU. Bodi CE.
Številne raziskave so pravo umetnost in kreativnost prepoznale kot orodje, s katerim se lahko izrazimo in lažje spopadamo z izzivi. Brezmejna domišljija, ki krasi otroke, ter njihov iskreni optimizem so navdih za vse nas, zato se je Cedevita, ena najbolj znanih blagovnih znam odločila, da v tej kampanji da prav otrokom možnost, da vsi slišijo in vidijo njihova sporočila.
Letošnje leto Cedevita v sklopu kampanje podpira Zvezo prijateljev mladine Slovenije, najbolj prepoznavno in najbolj zanesljivo organizacijo za otroke, mlade in družine, ki deluje na področju cele Slovenije. Zveza deluje od leta 1953, njen temeljni cilj pa je izboljšati kakovost življenja otrok, mladostnikov in družin ter zastopati in uresničevat injihove interese in potrebe ter ščititi njihove pravice.
»Odločitev o izbiri organizacije ni bila preprosta, saj je v Sloveniji veliko čudovitih pobud, ki so vredne pozornosti. Toda rezultati dela in delovanja Zveze prijateljev mladine Slovenije govorijo sami zase in resnično se sijajno dopolnjujemo v enaki viziji in želji – da smo tukaj za naše mlade, ki jim bo morda ravno umetnost pomagala, da se izrazijo in poiščejo pomoč, če jo potrebujejo«, je povedala Svetlana Babič, vodja blagovne znamke Cedevita za Slovenijo.
Otroci so poslikali posebno izdajo kozarcev Cedevita
V sklopu letošnje kampanje Bodi TU. Bodi CE. so bile organiziran kreativne delavnice, na katerih so otroci in mladi pod vodstvom psihologov Gabrijele Ištuk, Alberta Mrgole, Leone Bortas Hetler in učiteljice Ane Kovačič iz OŠ Zalog ob strokovnih nasvetih umetnikov Hane Tintor in Marka Borote naslikali čudovite slike, ki bodo krasile posebno izdajo kozarcev Cedevita.
Otroci nas lahko ogromno naučijo in zaslužijo si, da smo tukaj za njih in prav skozi umetnost nam lahko prenesejo svoje sporočilo, iz katerega se odrasli lahko veliko naučimo. Prav zaradi dviga ozaveščenosti o pomenu skrbi za duševno zdravje je Cedevita pred nekaj leti začela z izobraževalno platformo Bodi TU. Bodi CE. V sklopu te kampanje lahko državljani na platformi poiščejo nasvete, kako nam kreativnost pomaga pri varovanju duševnega zdravja in v strokovnih člankih pridobijo dodaten navdih«, je povedala Tihana Moškatelo, vodja strateškega razvoja blagovne znamke Cedevita.
Z izbiro priljubljenega okusa Cedevite lahko tudi državljani podprejo otroke kreativCE iz Zveze prijateljev mladine Slovenije. Več informacij o kampanji je mogoče najti na izobraževalni platformi Bodi dobro. Bodi CE., na kateri lahko državljani poleg strokovnih člankov poiščejo kreativnosti, ki je nastala v sodelovanju s psihologinjo Gabrijelo Ištuk. Vodič je namenjen prav staršem in otrokom, da bi se s pomočjo strokovnih nasvetov naučili raziskati in odkriti kreativnost z uporabo kreativnih tehnik v svojem vsakodnevnem življenju.
Potekal bo od 7. do 13. oktobra pod naslovom Otrok, nepopisan list.
Otrok se rodi kot nepopisan list, na njegovo pot odraščanja in oblikovanja osebnosti pa pomembno vpliva čas, v katerem se je rodil. A osnovne potrebe otrok se skozi desetletja ne spreminjajo: poleg tega, da so siti in na toplem, potrebujejo ljubezen, varen in zdrav dom, igro, znanje, druženje, spodbudo, oporo, pomoč ter možnosti za razvoj talentov in interesov.
Prvi dan v Tednu otroka (7. 10. 2024, prostori Triglav Lab, Dunajska 20, Ljubljana) se bomo na posvetu s strokovnjaki in drugimi zanimivimi gosti pogovarjali o pomenu otroštva in razmišljali, kako je bilo biti otrok nekoč in kako je biti otrok danes, v današnji družbi. Kako vidimo vrednote, jih znamo ceniti, itd.
Pripravili bomo tudi poslanico. Za šole in vrtce načrtujemo naslednje aktivnosti:
Vrtci, 1. in 2. triada ter šole s prilagojenim programom: skupinski likovni izdelek po prebrani poslanici, format risalni list ali večji, 1 izdelek na razred/skupino – izdelek se pošlje na naslov: ZPMS, Dimičeva 9, 1000 Ljubljana, s pripisom za Teden otroka.
3. triada: napišejo svojo poslanico (lahko posamezno, ni potrebno skupinsko) – poslanico se pošlje na info@zpms.si s pripisom Poslanica ob Tednu otroka.
Natančnejše informacije boste prejeli naknadno, vabljeni pa že sedaj, da se nam pridružite pri soustvarjanju še enega zanimivega Tedna otroka.
Tudi naše članice, društva in zveze prijateljev mladine, bodo v lokalnih okoljih organizirale različne aktivnosti. Bodite pozorni in se pridružite tudi njihovih aktivnostim.
Sobivanje človeka in živali skozi čas se glasi tema za mlade raziskovalce zgodovine v šolskem letu 2024/25.
Izobraževanje mentorjev bo 23. oktobra 2024 v Muzeju novejše in sodobne zgodovine Slovenije; izdali bomo tudi zbornik znanstvenih in strokovnih prispevkov predavateljev.
Vabimo vas, da tudi na vaši šoli oblikujete zgodovinski krožek ter skupaj z učenkami in učenci zadnje triade sodelujete v programu.
TOM telefon® je anonimi prijatelj in zaupnik otrokom in mladostnikom na brezplačni in anonimni številki 116 111, vsak dan od 12. do 20. ure. Na voljo je tudi preko e-pošte tom@zpms.siin spletne klepetalnice www.e-tom.si.
Z veseljem vas obveščamo, da bomo tudi v letu 2024 nadaljevali z našo priljubljeno akcijo “TOM potuje, otroke obiskuje”. Do sedaj je sodelovalo že 360 šol, kar priča o njenem uspehu in pomembnosti.
Akcija bo letos potekala v nekoliko drugačni izvedbi, in sicer strnjeno v obdobju od 18. do 29. novembra 2024 in bo vključevala tudi srednje šole. Vsaka sodelujoča šola bo v štirinajstih dneh v 4. in 7. razredih izvedla delavnico o TOM telefonu in pomenu pogovora. Za izvedbo delavnice vam bomo zagotovili vse potrebne materiale, ki jih boste prejeli v posebnem TOM telefon nahrbtniku. Koordinator akcije bo z vsako prijavljeno šolo predhodno vzpostavil kontakt in podal vsa potrebna navodila za izvedbo.
Vabimo vas, da se nam pridružite, saj verjamemo, da bo sodelovanje v akciji “TOM potuje, otroke obiskuje” vašim učencem prineslo pomembna spoznanja in jih opremilo z znanjem, kako poiskati pomoč, kadar jo potrebujejo. Prijave za sodelovanje v tej akciji sprejemamo do 18. septembra 2024 na e-poštni naslov: tomtelefon@zpms.si. V prijavi prosim navedite: ime in naslov šole ter ime, priimek, e-poštni naslov in telefonsko številko kontaktne osebe, ki bo na šoli vodila akcijo. Za vse prijavljene bomo 24. septembra 2024 ob 14. uri organizirali ZOOM srečanje, kjer vam bomo podrobneje predstavili potek akcije in vsebino delavnic.
Svet EU in Evropska komisija sta leto 2025 razglasila za leto digitalnega državljanstva, zato bo le-to tudi tema natečaja Evropa v šoli v šolskem letu 2024/2025.
Digitalno državljanstvo zajema znanja in sposobnosti za ustrezno spletno vedenje, odzivanje na nesprejemljivo spletno vedenje, prepoznavanje tveganj, upravljanje digitalnih identitet, aktivno varovanje osebnih podatkov, spoštovanje zasebnosti drugih, varovanje lastnih naprav ter sprejemanje ukrepov za preprečevanje nevarnosti uporabe IKT za telesno in duševno dobro počutje ob upoštevanju vpliva na okolje.
Oktobra bo na voljo e-publikacija z opisom teme in prijavnimi obrazci; pripravili pa bomo tudi spletno izobraževanje za mentorje.
Zaključni dogodek bo v maju 2025.
Mentorice in mentorji, vabljeni, da mlade pritegnete k ustvarjanju na likovnem, literarnem, fotografskem, ustvarjalnem, video ali spletnem področju.
Podporno-izobraževalni center Modra postaja je “najmlajši” program Zveze prijateljev mladine Slovenije. Ustanovili smo ga v letu 2023 v želji, da z našimi znanji in dolgoletnimi izkušnjami na področju dela z otroki in družinami še dodatno prispevamo k boljši opremljenosti otrok in odraslih za konstruktivno soočanje z izzivi, ki jih prinaša življenje.
Modra postaja tako aktivno deluje od januarja 2024. Takoj smo visoko zavihali rokave in se z veseljem podali na pot. V prvih petih mesecih delovanja smo izvedli že 9 delavnic za otroke, 13 izobraževanj za pedagoške delavce in 33 predavanj za starše. To pomeni, da smo svoje znanje in izkušnje podelili s 119 otroki, 572 pedagoškimi delavci in kar 1.104 starši. Hvala vsem, ki nam zaupate in si skupaj z nami prizadevate za boljše medosebne odnose, ki ustvarjajo lepši svet!
Z naborom izobraževanj in delavnic, ki jih izvajamo, krepimo razvoj ključnih življenjskih kompetenc otrok in mladostnikov, pedagoškim delavcem pomagamo pri izzivih sodobnega časa ter staršem nudimo pomoč pri vzgoji.
Vabljeni k ogledu ponudbe naših predavanj in delavnic v priloženem katalogu; nekaj izmed njih je vključenih tudi v KATIS.
Začeli smo leta 1999 s humanitarno pobudo za zbiranje sredstev za financiranje letovanj otrokom iz socialno ogroženih, ki je vse do danes prerasla v velik humanitarni program.
Po Indeksu blaginje otrok, ki ga meri Inštitut RS za socialno varstvo, so “enotedenske letne počitnice za vse člane gospodinjstva” eden izmed elementov, s katerim se meri stopnja resne materialne prikrajšanosti otrok. Številke kažejo, da dobrih 10 % vseh otrok živi v družinah, ki so jim take počitnice nedosegljive. Velik izdatek za družine pa je tudi strošek letovanja samo za otroka oz. otroke.
Zato s programom POMEŽIK SONCU® vse leto zbiramo sredstva, da lahko skupaj z našimi Članicami ZPMS – društvi in zvezami, ki so organizatorji in izvajalci letovanj, čim več otrokom iz socialno šibkejših okolij omogočimo brezplačno ali subvencionirano letovanje na morju ali v hribih. Otrokom omogočamo tudi organizirano preživljanje jesenskih, novoletnih in zimskih počitnic v nastanitvenih kapacitetah naših društev in zvez, organizatorjev in izvajalcev letovanj.
Na spletni strani uporabljamo piškotke (cookies). Nekateri piškotki zagotovijo, da stran deluje normalno, drugi poskrbijo za vašo lažjo uporabo spletne strani, štetje števila obiskovalcev in delovanje vticnikov, ki omogocajo deljenje vsebin.
Ce boste nadaljevali, bomo sklepali, da ste z veseljem sprejeli vse piškotke.OkPravna obvestila