Razpravo med delegati 31. nacionalnega Otroškega parlamenta je potekala v 10 digitalnih sobah. Povzetek je pripravila osnovnošolska novinarka.
“Šola nas vzgaja in daje priložnosti, za vse ki so želeli dati od sebe vse najboljše…kako se odzivaš na te preizkušnje, pomagaš sočloveku, ali si pripravljen biti solidaren ali sebičen (spoznavaš sebe in sočloveka).Na poklicni poti sledi srcu in potrebam na trgu-najbolj je pomembno, da se lotiš tistih stvari, ki te veselijo-takrat težke stvari postanejo lahke. Vedi, da do znanja ne vodi kraljevska pot, potreben je pogum, vztrajnost in to se v življenju obrestuje.
Soba št. 1, 2- Moj poklic
V tej sobah so se pogovarjali kdo te podpira, usmerja, ti pomaga na poti do izbire poklica, kaj so tvoje dobre veščine, ki jih sam ne opaziš ampak jih opazijo drugi. Izbran poklic te more veseliti, pomembna pa je tudi podpora družine… volja pa je najmočnejši faktor na poti do uspeha. V prihodnosti bo večja želja po digitalnih poklicih (tisti, ki se opravljajo na daljavo). Ugotovili so, da je šola ustanova, ki nam da samo vzgojna izobrazba, ne pa kompetenc, ki jih potrebujemo za življenje (prakse).
Prej bi se bilo potrebno začeti pogovarjat o poklicih. Okolica ima velik vpliv na človeka (npr. če se ne bos učil, boš končal kot smetar-zaničevanje poklicev). Glavni faktor izbire poklica je plača. Če imaš voljo lahko dosežeš to kaj si želiš, potrebujemo pa tudi strast. Potrebovali bi več prakse (dejansko nam prikažejo kaj določen poklic dela).
Soba št. 3, 4- Skrbi, pričakovanja, znanja in veščine
Npr. pri športni, likovna in glasba so predmeti talenta, ki ga imaš… ne bi smeli ocenjevati končnega izdelka ampak trud, ki ga učenec vloži. Verjeti moramo v sebe (imeti samopodobo) in biti hvaležni staršem npr. za finančno podporo. Otroci potrebujemo predvsem podporo staršev, svobodo pri izbiri poklica. Se pa tudi strinjamo, da bi potrebovali več informacij o poklicih.
Covid nas je prikrajšal za neformalno izobrazbo (komunikacije, odreagiranje). Uvedba kariernega svetovanja (obšolske dejavnosti in sami predmeti… predmeti bi se predstavili skozi snov). Razdelitev v skupini glede na zmožnost. Nepravičnost pri omejitvi vpisov (poudarek na ocenah, ki so za tisto srednjo šolo pomembni).
Soba št. 5, 6- Poklici sedanjosti in prihodnosti
Verjamejo, da bodo v prihodnosti človeka nadomestili roboti… npr. Kirurg… pride do zapletov med operacijo… človek odreagira, robot pa reši kot je sprogramiran, torej je človek v življenjski nevarnosti. Poklici izumirajo (poštar-zamenjali ga bodo droni). Pomembno je medpoklicno povezovanje. Jeziki postajajo vedno bolj pomembni. Spreminja se delovno okolje. Vedno bolj pa se razvija zeleno gospodarstvo zaradi ozaveščenosti o ekologiji.
Ohranjanje humanističnih oz. družboslovnih poklicev. Roboti pa so tudi velik finančni zalogaj. Vedno bodo nastajali novi poklici. Pomembni bodo psihologi, saj opažamo, da je vedno več ljudi v stiski.
Soba št 7, 8- Slovenija, Evropa, svet- pozitivno, negativno, zanimivo
Manjše šole, razlike med slovenskimi šolami bi se morale zmanjšat, mešana druženja in poslušanje mladih bi lahko prišlo do sprememb… poudarek na samostojnosti, osnovni šoli nas preveč razvajajo potem pa v srednji doživimo šok… slovenski sistem nam samo preda znanje, ne nauči pa nas življenjskih izzivov in skrbi…V tujini so poklici bolj cenjeni.
Od 7. do 9. razreda se v roku treh let v času pubertete človek spremeni… torej je ta odločitev, ko smo stari 15 let pretežka. Otroci ne vemo dovolj o lastni politiki.
Soba št. 9, 10- Vpliv covid-19 na izbiro poklica
Izpostavili so, da bodo generacije 2005, 2006 in 2007 in mlajše najbolj prizadete…primanjkuje jim stika in občutka kako je resnično življenje. Seveda pa je to vse odvisno od posameznika, koliko se trudi. V primeru, da se ponovi karantena, bi učence, ki imajo učne probleme bilo potrebno pustiti v šoli. Lahko smo hvaležni, da se ta kriza ni zgodila 10 let nazaj, saj tehnologija še takrat ni bila na tako visokem nivoju kot danes. Na informativne dneve so lahko prišli tudi nižji razredi, saj so bili preko spleta. Tehnologija je v času korone se še bolj razvila, zaradi potrebe saj se je vse preneslo na internet. Vavčerji- s tem podpiramo gospodarstvo lastne države. Veliko vprašanje pa je: ali bo moj poklic, ki ga bom opravljal v prihodnosti prevzela tehnologija? Ko smo šli na šolo na daljavo vlada ni razmišljala o tem, da nimamo vsi istega omrežja oz. možnosti povezav in nimamo vse tehnologije. Dobra stran pa je, da smo se vsi naučili malo bolj uporabljat tehnologijo.
Največja skrb, ki jo imamo, ko se odločamo za srednje šole je, da bomo izbrali napačno…ampak napačne izbire ni. Glavna naloga šole je, da nauči učence spoznavati svoje lastne talente in samozavest, da izrazimo svoje lastne mnenje.”
Veronika Viher, Osnovna šola ORMOŽ
Besedilo je pripravila osnovnošolska novinarka, za kar smo zelo hvaležni, ker je z drugačnimi ušesi slišala, kot slišimo odrasli.